Výmena spojkového mechanizmu
- Pred výmenou je potrebné zahriatie automobilu, a to aspoň 10 km jazdou (kvôli ľahšiemu vypustenie oleja z prevodovky).
- Pred začiatkom práce odpojte mínus pól batérie.
Popis konštrukcie spojky
- Prierez:
- kryt spojkového lanka
- spodný koniec krytu spojkového lanka
- držiak spojkového lanka
- pružný ochranný kryt lanka
- spodný koniec spojkového lanka
- nastavovacia matica
- poistná matica
- zarážka spojkového lanka
- vidlica vypínania spojky
- kryt spojky
- šrób držiaci spojku na zotrvačníku
- hnací disk
- zotrvačník
- hnaný disk
- hnací hriadeľ prevodovky
- spodný kryt spojkovej skrine
- skriňa spojky
- prítlačná pružina
- vypínacie ložisko spojky
- príruba spojkového ložiska
- púzdro spojkového ložiska
- tesnenie
- horný koniec krytu spojkového lanka
- horný koniec spojkového lanka
- konzola spojkového pedálu
- pružina spojkového pedálu
- spojkový pedál
- oporná doska spojkového lanka
- Na automobiloch s motorom VAZ-2112 je použitá spojka s prítlačnou pružinou a hnaným diskom novej generácie. Rozlíšiť,
že sa jedná o túto spojku možno podľa otvorov v prítlačnej pružine a pružín hnaného disku, ktoré sú označené farbou.
- Lupene prítlačnej pružiny spojky pre motor VAZ-2112.
- Dve zo šiestich pružín na disku novej generácie sú menšie a posadené bližšie k stredu.
- Disk VAZ-2112 má rovnaký rozmer (200x140) ako VAZ-2110 avšak prenáša vyšší krútiaci moment vďaka silnejšej prítlačnej pružine
(priemerne o 12%). Disk 2112 je možné namontovať namiesto typu 2110. Pri tomto úkone sa mierne zvýši odpor na spojkovom pedáli. Namontovať
disk 2110 namiesto disku 2112 nie je možné.
Uvoľnenie nosných celkov predných kolies
- Zatiahnite ručnú brzdu a zaraďte spätný prevodový stupeň, v prípade potreby zaistite kolesá klátikmi.
- Pri pravom aj ľavom kolese postupujte analogicky podľa nasledujúceho návodu.
- Odstráňte puklicu a prachovku predného kolesa.
- Úzkym sekáčom narovnajte poistný krúžok matice ložiska náboju, a to na dvoch miestach.
- Golasadou 30 povoľte maticu ložiska náboju. Matica je utiahnutá veľkou silou, preto musí byť golasada dostatočne pevná na to, aby preniesla dostatočnú silu na povolenie.
- Uvoľnite šróby kolesa.
- Zdvihnite prednú časť automobilu tak, aby obe predné kolesá voľne viseli (inak by stabilizačné tyče zabraňovali uvoľneniu zavesenia kolies).
- Odstráňte kolesá.
- Vyšróbujte úplne maticu ložiska náboju a vyberte podložku (kotúč ani brzdový strmeň nie je potrebné odstraňovať).
Demontáž krytu motora
- Kľúčom 10 povoľte päť matíc, ktoré držia kryt motora.
- Kľúčom 10 povoľte samorezky na prednej...
- ... a zadnej strane plastových podblatníkov.
- Kľúčom 10 povoľte dva šróby upevňujúce kryt k nosníkom.
- Odstráňte kryt.
Vypustenie oleja v prevodovke
- Kľúčom 17 uvoľnite zátku prevodovky a vypustite olej do nádobky s objemom aspoň 4 litre. Po dokončení vypúšťania oleja zátku zašróbujte späť.
Demontáž poloosí
- Začnite demontážou pravej poloosi.
- Golasadou 17 uvoľnite dva šróby, ktoré držia guľový čap.
- Odsuňte guľový čap s ramenom od celkou kolesa a vytiahnite pravú polos z náboja.
- Poloos položte voľne na rameno.
- Montážnou pákou zapáčte poloos pri spojkovej skrini a vytlačte ju von z prevodovky.
- Dávajte pozor, aby nedošlo k poškodeniu ochranného púzdra poloosy, ktorý je zastrčený vo vnútri prevodovky.
- Vyberte pravú poloos.
- Do otvoru v prevodovke vložte zátku, ktorá približne kopíruje tvar vnútorného konca poloosi. Na tento účel môžete použiť drevený kolík.
- Ľavú poloos demontujte analogicky ako pravú. Montážnu páku môžete v tomto prípade pohodlne oprieť o šrób kolesa, ktorý vložíte do vybratia v skrini prevodovky.
- Vytlačte vnútorné púzdro poloosi a ľavú poloos vyberte.
Uvoľnenie tiahiel radiacej páky
- Uistite sa, že máte zaradený spätný chod.
- Povoľte dvomi kľúčmi 13 sťahovací šrób objímky tiahla páky.
- Zosuňte tiahlo páky z drážkovaného čapu, ktorý slúži na výber prevodov.
- Kľúčom 13 uvoľnite dva šróby držiaku tlmiaceho tiahla na skrini prevodovky.
Demontáž spojkového lanka
- V ľavej časti motorového priestoru povoľte dvomi kľúčmi 19 maticu, ktorá drží púzdro spojkového lanko v držiaku.
- Vyberte lanko z držiaku.
- Vyveste lanko zo spojkovej vidlice (štartér je odstránený pre prehľadnosť).
Odpojenie snímaču rýchlosti
- Odpojte konektor s káblom od snímača rýchlosti.
Demontáž ľavého silentbloku motora
- Pod motor umiestnite podperu, ktorou musíte zabrániť, aby po odpojení silentbloku klesla prevodovka dole viac ako o 50 mm.
- Kľúčom 15 uvoľnite maticu ľavého silentbloku.
- Držte skriňu prevodovky a postupne ju spúšťajte na podperu.
- Odstráňte vrchný doraz silentbloku.
- Kľúčom 13 uvoľnite dva šróby, ktoré držia silentblok na karosérii.
- Odstráňte silentblok.
- Odstráňte spodný doraz silentbloku a vyberte čap so všetkými súčasťami, predídete tak zalomeniu v držiaku prevodovky.
Demontáž prevodovky
- Kľúčom 10 povoľte tri šróby, ktoré držia spodný kryt spojky.
- Vyberte kryt spojky.
- Odstráňte štartér.
- Odpojte drôt spínača cúvacieho svetla.
- Kľúčom 17 povoľte maticu, ktorá drží úchyt s očkom.
- Odstráňte úchyt s očkom.
- Kľúčom 19 uvoľnite tri šróby, ktoré držia skriňu spojky na bloku motora...
- ...a jednu maticu.
- Odsuňte prevodovku od motora a vyberte ju von.
Výmena lamiel spojky
- Očkovým kľúčom veľkosti 8 uvoľnite šesť šróbov upevňujúcich prítlačný tanier na zotrvačníku.
- Ak chcete dosiahnúť, aby sa dali šróby ľahko povoliť, poklepte po ich hlavičkách medeným kladivkom.
- Na povoľovanie šróbov môžete použiť tiež orech veľkosti 8 z golasady.
- Šróby uvoľňujte rovnomerne, nie viac ako po jednej otáčke, aby sa nedeformoval príruba hnacieho disku spojky.
- Odstráňte hnaný a hnací disk spojky.
- Pri skladaní spojky otočte spojkovú lamelu tak, aby vystupujúca časť išla smerom k hnaciemu disku a vložte do nej stredový tŕň.
- Stredový tŕň zaveďte do otvoru v kľukovom hriadeli a v tejto polohe rovnomerne (po jednej otáčke) pritiahnite hnací disk spojky šróbmi.
Výmena spojkového ložiska
- V kryte spojky šrobovákom vyveste koniec pružiny...
- ...a odstráňte vypínacie ložisko.
- Vyveste štyri pliešky pružného prítlačného krúžku...
- ...a vyberte ložisko z púzdra.
- Montáž nového ložiska vykonajte v opačnom poradí.
Kompletizácia
- Postupujte v opačnom poradí ako pri demontáži.
- Namontujte prevodovku.
- Namontujte ľavý silentblok:
- Predtým, ako zatiahnete maticu na čape silenbloku, nadľahčujte prevodovku pomocou zdviháku.
- Namontujte poloosi:
- Pred montážou poloosí je nutné nahradiť poistné krúžky na vnútornych koncoch novými.
- Poistný krúžok podpáčte šrobovákom...
- ...a odstráňte ho z drážkovaného konca vnútornej časti poloosi.
- Na vsunutie poloosi do prevodovky je možné ťúknúť medeným kladivkom na opačnom konci poloosi.
- Namontujte na celky predných kolies guľové čapy.
- Maticu náboja utiahnite predpísaným momentom a nezabudnite prihnúť poistný krúžok matice.
- Zapojte snímač rýchlosti.
- Namontujte spojkové lanko:
- Pred montážou premažte lanko mazivom Litol-24.
- Zdvih spojkového pedálu medzi horným a spodným dorazom by mal byť 120mm±5mm. Spojkový pedál môžete nastavovať pomocou dvoch kľúčov 13 a matice na konci spojkového lanka.
- Otáčaním nastavovacej matice meníte polohu konca lanka, čím nastavujete aj doraz spojkového pedálu. Po každej zmene nastavenia stlačte spojkový pedál až na podlahu, skontrolujte nastavenie a ak ste spokojný, utiahnite poistnú maticu.
- Montáž tiahla radiacej páky:
- Pred montážou tiahla radiacej páky sa uistite, že prevodovka je nastavená v polohe spätného chodu.
- Ak nie, tak nastavte čap prevodovky do polohy spätného chodu, a to tak, že pomocou klieští otočíte drážkovaný čap proti smeru hodinových ručičiek (pri pohľade v smere jazdy) až na doraz, musíte prekonať odpor pružiny a zatlačte čap do vnútra, až kým nezapadne.
- Nasuňte na čap záves tiahla páky (objímka musí byť povolená) a radiacu páku dajte do polohy spätného chodu. Dbajte na to, aby páka skočila do drážky v konzole na blokovanie spätného chodu a bola čo najviac v prednej polohe.
- V tejto polohe utiahnite objímku tiahla riadiacej páky.
- Do prevodovky nalejte 4 litre oleja (cez otvor mierky).
- Namontujte kryt motora.
- Zapojte mínus pól batérie.